Vegaani reseptejä suomeksi

Vegaani reseptejä on verkko tulvillaan, myös Suomen kielellä

Omia kokeiluja

Suklaabanaani. 50 minuuttia sen nauttimisesta tulee autuas olo!

Marianne-Botta--Bewusste-Ernährung---was-hilft-gegen-KrebsVanha hieno resepti, suklaabanaani, sisältää runsaasti tryptofaania ja sen aktivoijaa, B6 vitamiinia. Nautinnollinen serotoniinipiikki. Käännös kirjasta: Bewusste Ernährung – was hilft gegen Krebs?: Mit der richtigen Ernährung Krebs vorbeugen und die Therapie unterstüzen.(Ravitsemustietous – mikä auttaa ehkäisemään syöpää?: Oikea ravitsemus syövän ehkäisemiseksi ja syövän hoidon tukemiseen) Ks. aminohapot, kohta tryptofaani

Resepti neljälle: 4 banaania ja 4 riviä tummaa suklaata. Lämmitä uuni 160 asteeseen. Banaanin kuori leikataan auki ja sisälle pujotetaan suklaarivi. 10 minuutin kuluttua suklaa on sulanut jonka jälkeen kuori vedetään auki. Nautitaan heti lusikalla suoraan kuoresta.

Serotoniinin muodostumiseen tarvitaan myös riittävä sinkin, vitamiini B6, foolihappo ja magnesiumtaso. Huom! Ravintolisänä B6 aamulla, voi muuten virkistää.

Kurpitsansiemen pinaattisalaatti

Kurpitsansiemenöljy tekee pinaattisalaatista erikoisen terveellistä. Siihen lisättynä (aito) feta ja pala täysjyväleipää sisältää kaiken mikä edistää serotoniinin muodostumista. Tarveaineet:

  • 200 g pinaattia
  • 2 rkl. kurpitsan simeniä liotettuna
  • 150 g feta- tai mozzarellajuustoa tai 100 g parmesaania (syöpäpotilaan tulee käyttää kasviperäisiä juustoa korvaavia tuotteita, esimerkiksi tofua)
  • 2 rkl. kurpitsansiemenöljyä
  • 2 rkl. oliiviöljyä, meri- tai vuorisuolaa
  • 2 rkl. balsamicoa

Pinaatit pestään ja irroitetaan ruoto. Kurpitsansimenet paahdetaan miedosti pannulla ilman öljyä, juusto pienennetään pieniksi paloiksi. Suuressa kulhossa sekoitetaan kurpitsansiemenöljy, oliiviöljy, suola ja balsamico-etikka marinadiksi. Pinaatti lisätään suunmukaisina palasina ja lopuksi juusto ja päälle paahdetut kurpitsansiemenet.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *