Excel ravintoainetaulukko

Ravintoainetaulukko laskee yhteen yksittäiset aineet

omegaMonessa yhteydessä törmäsin ohjeisiin joissa sanotaan että rasvan määrä saa olla korkeintaan 10 -20 % energiasta josta riittävä määrä omega 3 rasvahappoja, suhde omega 6 rasvahappoihin mieluiten 1:1. Samanlaisia oheita löytyy aminohapoista, vitamiineistä, fytokemikaaleista jne. Etsin netistä ravintoainetaulukkoa jonka avulla olisin asian voinut tarkistaa mutta en löytänyt riittävän kattavaa taulukkoa jonka avulla olisin saanut helposti yhteenvedon päivän mittaan nautituista elintarvikkeista. Yksittäisten elintarvikkeiden määriä voi kyllä löytää esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulta tai saksalaisilta Nährwertrechner, tai amerikkalaisilta nutritiondata sivuilta joiden tiedostoista kokosin yhteenvetotaulukkoni.

Hamppuproteiini - 1

Proteiinin määrä tulisi olla 0,8 – 1 g/painokilo. Jos ei ole käsitystä ruokavalionsa proteiinikoostumuksesta, proteiineja syödään ”varmuuden vuoksi” liikaa. Ylimääräinen proteiini vain rasittaa maksaa jonka tehtävä on hävittää se. Elimistö tarvitsee määrätyn määrän välttämättömiä aminohappoja ja niiden tasapaino määräytyy alimman aminohapon saannin mukaan ja heikoimman lenkin voi tarkistaa taulukolla.  Yksi parhaista kasviproteiinin lähteistä on esimerkiksi hamppuproteiini, (ei suinkaan liha) joka sisältää kaikki välttämättömät aminohapot mutta on sen lisäksi tärkeä antioksidanttilähde.

Taulukon lataus ja käyttö: Taulukko on hyvin monimutkainen ja ilman Excel osaamista sitä tuskin pystyy käyttämään. Taulukko pitäisi saada tietokantamuotoon niin että sitä pysyisi käyttämään suoraan netissä. Siihen minulla ei ole osaamista. Toistaiseksi on tyydyttävä siihen, että sen lataa netistä. Olen tallettanut sen Dropboxiini joten jos haluat kopioida sen sieltä, laita minulle pyyntö sähköpostiin onni(miukumerkki)onnialanen.fi, niin laitan sinulle linkin niin että voit käydä kopioimassa taulukon. Taulukon käyttöohjeet

Taulukkoa käytetään tällä hetkellä sivulta SAANTI. Sarakkeeseen määrä tuotetta laitat elintarvikkeen määrän grammoissa. Laita sarakkeeseen kaikki päivän mittaan nautitut ruoka aineet. Katso kenttää A2 ja laita kenttään C3 kaloritarpeesi jonka olet määritellyt Sydänliiton laskurista.

Taulukossa on hyvin vähän valmiita ruoka-aineita, etupäässä raaka-aineita etenkin terveysvaikutteisesta päästä. Vertailun vuoksi siitä löytyy myös roskaruokaa joita kauppojen hyllyillä on nyli 95 %. Niitä tutkimalla löytyy helposti syy elintapasairauksien syntyyn.

Useille ravintoainesivuille olen laittanut kuvia ja muistiinpajoja, osa saksaksi tai englanniksi. Täydennän ja parannan taulukkoa jatkuvasti joten jos kiinnostut sen käytöstä, se kannattaa ladata jonkun ajan kuluttua uudelleen.

Vegaani ja vegetaristi

Olen huolissani kaikista jotka etisistä syistä, kuten minäkin, kieltäytyvät joko kokonaan tai osittain nauttimasta eläinperäisiä ravinto-aineita. Emme ole lehmiä. Elimistömme ei yksinkertaisesti osaa valmistaa kaikkia tavitsemiamme välttämättömiä vitamiineja ja aminohappoja, ne on saatava ravinnosta. Jos saanti on liian suuri tai pieni, seurauksena voi olla sairauksia samalla tavalla kuin lihansyöjillä joiden ravinto sisältää liian vähän kasviksia. Itse käytin kasvissyöjänä liian paljon helposti imeytyviä hiilihydraatteja ja se on yksi mahdollinen sairastumiseni syy. X vaimoni oli vegaani kun tapasimme. Ennen ensimmäisen lapsemme syntymää hänellä oli 2 keskenmenoa. Asia korjaantui vasta monipuolisemmalla ruoalla. Etenkin vegaanin kannattaisi tarkistaa amonohappojen saanti taulukon avulla.

Onni 25.6.2015

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *