Tomaatti

Tomaatissa on runsaita määriä beetakarotiinia*, foolihappoa** lykopiinia*** sekä vitamiineja C ja E. Tomaatti suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta, sydänkohtaukselta ja pienentää riskiä sairastua syöpään. Lykopeeni on tomatin syöpää ehkäisevistä aineista tärkein. Korkeaan veren lykopiinipitoisuuteen liittyy merkittävästi pienempi sydänkohtausriski. Luultavasti lykopeeni jarruttaa haitallisen kolesterolin muodostumista.

265.Lila Sari_Tomaten_v_cMitattuja lykopeenipitoisuuksia
mg/100 g: Tomaatti raaka 2.6 – 5.6, tomaattikastike 18.6 – 28.1, tomaattimehu 9 – 25, tomaattikeitto 10.9 – 62, tomaattijauho 46.3 – 160, ketsuppi 16.7, Bio-ketsuppi 183, purkkitomaatti 10.
Lajikkeesta Lynato – Lycotom on löydetty 8 – 16 x suurempia määriä lykopeenia kuin perinteisistä jalostetuista tomaateista.  http://www.ever.ch/medizinwissen/Lynato.php

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lykopeeni: Lykopii627 Orange russian 117 Tomaten v_cni ei toimi A vitamiinin esiasteena kuten karoteeni. Se on kuitenkin vahva, kaksi kertaa voimakkaampi antioksidantti kuin beta karotiini ja sen tuoma suoja vapaisiin radikeaaleihin nähden on 10 kertainen betakarotiiniin nähden. Eturauhassyöpään liittyen on vahvoja painotuksia että lykopeeni suojaa eturauhassyövältä, mutta kriitikot sanovat päinvastaista. Erityisesti tulee vältäää suuria lykopeenimääriä huomattavan stressin aikana. Taikasana on edelleen “tasapaino”: kaikkea vähän, pitkällä aikavälillä ei mitään liikaa. Eturauhassyöpäpotilaille päivittäiseksi lykopiinimääräksi suositellaan tällä hetkellä 30 mg päivässä. http://de.wikipedia.org/wiki/Lycopin

Linkin tutkimuksessa vuosina 2009 -2014 60 miestä osallistui randomisoituun tutkimukseen jossa nautittiin päivittäin lykopiinia 35 mg, seleeniä 55 mikrogrammaa ja 600 mg GTC vihreää teetä. Lisäaineita nauttivan ryhmän eturuhassyövän esiintyminen oli suurempi plaseboryhmään verratuna. Johtopäätös:  Näiden lisäaineiden käyttöä tulisi välttää.

René Gräber Vitalstoffmedicin.com taas mainitsee, että PubMed sivuilta löytyy tällä hetkellä 2600 tutkimusta lycopeenistä jotka taas osoittavat lykopeensta olevan hyötyä:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693267
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693267
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20819671
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20832032
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20952175
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21122284

Effect of lycopene on androgen receptor and prostate-specific antigen velocity.
Zhang et al.
Department of Urology, Beijing Cancer Hospital & Peking University School of Oncology, Key Laboratory of Carcinogenesis and Translational Research of Ministry of Education, Beijing, China.

René Gräber: Diese Arbeit untersucht den Einfluss von Lycopin auf die DNA Synthese und die Aktivität und Wirkung auf das Androgen-Rezeptor-Gen der Prostatakrebszellen. Auch hier zeigte sich eine Hemmung des Zellwachstums unter Lycopin in Abhängigkeit von der applizierten Dosierung. Gleichfalls wurde das Androgen-Rezeptor-Gen der Krebszellen in seiner Aktivität unterdrückt. Ein Patientenkollektiv von 41 Teilnehmern mit Prostatakrebs wurde daraufhin mit 10 mg Lycopin täglich versorgt und deren PSA (Prostate Specific Antigen) Entwicklung beobachtet. Auch hier wurde eine signifikante Abnahme des PSA beobachtet. Die Forscher kamen zu dem Schluss, dass Lycopin und seine antioxidative Eigenschaften eine wichtige Rolle bei der Hemmung der Proliferation von malignen Prostatazellen haben kann.

dsc_2606

*Karoteenit on fotosynteesissä tarvittavia oransseja väriaineita. Karoteenit ja ksantofyllit kuuluvat karotenoideihin. Tunnetuimpia karoteeneja ovat alfa-, beeta-, gamma- ja delta-karoteeni sekä lykopeeni. Karoteeneja tunnetaan yli 600 erilaista. Alfa-, beta- ja delta-karoteeni ovat A-vitamiinin esiasteita. Toisin kuin A vitamiinissä, karotiinien nauttiminen ei voi johtaa vitamiinimyrkytykseen. Se johtuu karotiinien heikosta imeytymisestä (20-35% β-Carotiinista) ja rajoitetusta muuntumiskapasiteetista vitaamiini A:ksi. Karotiinin yliannostus värjää ihon keltaiseksi mutta sie ei aiheuta hoitotarvetta. β-karotiinin epäillään lisäävän tupakoitsijoilla sairastumiusriskiä keuhkosyöpään ja alkoholisteilla suolistosyöpään. Ei tupakoitsijoilla riski taas pienenee. http://de.wikipedia.org/wiki/Carotine

Spargel-Möhren-Quiche-150

Porkkana parsapiiras:

Taikina: 250 g jauhoja (esim: maissi, hirssi, speltti) muna, suolaa, voita 125 g Täyte: 500 g vihreää parsaa, 250 g porkkanoita, 150 g Crème fraîche, 5 ruokalusikallista kermavaahtoa, 1 muna, persiljaa, pippuria, paprika
Foolihappo** (B9-vitamiini) on muun muassa ihmisen punasolumuodostukselle välttämätön, B-vitamiineihin lukeutuva aine. Foolihapon suoloja, folaatteja, on ravinnossa. Niiden määrä vähenee ravintoa kuumennettaessa. Folaatin runsas saanti ruoasta on turvallista. Foolihappo on vitamiinin synteettinen muoto, jota on täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintovalmisteissa.[1] Foolihappo toimii homokysteiinin antagonistina (vastavaikuttajana).
Folaatti on yhteinen nimi kaikille ruoassa oleville yhdisteille, joilla on foolihapon biologinen aktiivisuus. Foolihappo on vitamiinin synteettinen muoto, jota on täydennetyissä elintarvikkeissa ja ravintovalmisteissa. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan folaattia tulisi saada 300 µg/vrk ja raskaana olevien tai imettävien naisten 500 µg/vrk.
Yhtenä kiistan aiheena on foolihapon merkitys sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä ja hoidossa. Tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia, mutta uusimmissa meta-analyyseissa näyttäisi foolihapon kannatus olevan voitolla. Niiden mukaan foolihappolisä näyttäisi edistävän valtimoiden sisäseinämän endoteelin toimintaa, mikä vähentäisi valtimonkovettumataudin[4] ja aivohalvauksen riskiä[5].
Ravinnossa lähteitä ovat vihreät vihannekset, paprika, leseet, naudan maksa ja munankeltuainen. Vihreistä vihanneksista erityisesti parsa on hyvä foolihapon lähde.

5327_hagebutte_035_500px

***Lykopeeni on muun muassa tomaatin punainen väriaine, joka kuuluu karotenoidien ryhmään. Se kuuluu rakenteeltaan hiilivetykarotenoideihin. Muita samaan ryhmään kuuluvia yhdisteitä ovat alfa- ja beetakaroteeni. Toisin kuin monet muut karotenoidit, lykopeeni ei toimi elimistössä A-vitamiinin esiasteena. Runsaan lykopeenin saannin on useissa tutkimuksissa todettu suojaavan syöpä-, sydän- ja verisuonitaudeilta. Lykopeenin lähteitä ovat tomaatti, vesimeloni, verigreippi ja ruusunmarja. Muiden karotenoidien tapaan lykopeeni imeytyy parhaiten käsitellyistä elintarvikkeista. Jauhaminen ja kypsennys lisäävät imeytymistä merkittävästi. Tuoretta tomaattia parempia lykopeenin lähteitä ovatkin esimerkiksi ketsuppi, tomaattimehu tai vaikkapa tomaattinen pastakastike.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *